2020 was het jaar van COVID-19

Niemand zal snel vergeten hoe ontwrichtend een pandemie kan doorwerken tot in de haarvaten van ieders leven.

Terwijl wij dit jaarverslag opmaken, vormt het coronavirus nog steeds een bedreiging en heeft iedereen over de hele wereld te maken met meer of minder vrijheidsbeperkende maatregelen. De projecten die de Achmea Foundation steunt in Afrika, hebben vrijwel zonder uitzondering te maken gehad met vertragingen en noodgedwongen aanpassingen van werkzaamheden. In veel landen werd korte of langere tijd een lockdown ingesteld, waardoor er geen transportmogelijkheden meer waren.

De maatregelen verschilden per land qua intensiteit, vanwege het feit dat de verspreiding van het coronavirus overal anders verliep. Gelukkig moest slechts één project enige tijd volledig worden stilgelegd. Projecten bezoeken was gedurende het hele jaar niet mogelijk. Het programma ImpactPlus in Nederland – bedoeld om sociaal ondernemers in zorg en welzijn te professionaliseren – heeft geheel online plaatsgevonden. Participanten gaven na afloop van het programma aan dat ze deelname als heel waardevol hebben ervaren, ondanks de aanpassingen.

De Achmea Foundation heeft direct ingespeeld op de gewijzigde omstandigheden door COVID-19

Op een aantal manieren heeft de foundation al in het eerste kwartaal van 2020 gezocht naar mogelijkheden om de negatieve gevolgen voor ons werk op te vangen en waar mogelijk steun te bieden. Via een snelle ingelaste uitvraag onder de partijen waar wij veel mee samenwerken, hebben we gezocht naar vernieuwende initiatieven gericht op het versterken van de COVID-19 bestrijding in Afrika.

Zo konden wij PharmAccess financieel steunen bij het ontwikkelen van een Coronavirus Checklist (het kunnen herkennen van symptomen, welke mondkapjes geschikt zijn en patiëntinformatie) voor gezondheidsklinieken waar zij mee samenwerken.

Ook helpt PharmAccess zorgaanbieders bij het opbouwen en verbeteren van hun testcapaciteit. Hiermee draagt de Achmea Foundation bij aan het bestrijden van de pandemie in Afrika en wereldwijd. In samenwerking met Luscii is er een app geïntroduceerd in Ghana en Kenia, waarmee COVID-19 patiënten op afstand gemonitord kunnen worden. En in Kisumu (Kenia) zijn, in samenwerking met de lokale overheid, private gezondheidsklinieken met spoed aangesloten op een diagnostische testmethode passend bij de lokaal beperkte laboratoriumcapaciteit.

Wij zijn blij dat in Nederland de samenwerking met Achmea is geïntensiveerd

Veel medewerkers wilden iets doen voor kwetsbare mensen die meer dan evenredig getroffen werden door de pandemie. Via het platform Voor Elkaar van de Achmea Foundation konden medewerkers onder andere bij het Rode Kruis aan de slag. Met een crowdfundingsactie werd geld ingezameld voor de Voedselbank. Het opgehaalde bedrag werd door de foundation verdubbeld. Er is geld gedoneerd door medewerkers van Achmea die afzagen van de reis- en onkostenvergoeding ten behoeve van speel- en kleurpakketjes zodat kleine kinderen voor thuis knutselmateriaal kregen.

Ook die opbrengst werd door de Achmea Foundation verdubbeld. Daarnaast bood de foundation via Omapost, een sociaal ondernemer die in 2019 het programma van ImpactPlus had gevolgd, gratis ansichtkaartjes aan. Hierdoor konden medewerkers van Achmea een kaartje sturen aan collega’s met een warme groet.

Call for Proposals 2021 werd dit jaar Agile uitgevoerd

Mede wegens de bijzondere situatie waarin wij met zitten door COVID-19, hebben we besloten de Call for Proposals ten behoeve van initiatieven in Afrika anders te organiseren. We hebben zelf organisaties benaderd met de vraag of zij innovatieve projecten hebben die passen bij waar de Achmea Foundation voor staat. Dit zijn veelal organisaties waar we eerder mee hebben samengewerkt en waar we goede ervaringen mee hebben. Maar ook nieuwe organisaties. Voorgaande jaren zetten wij altijd breed een Call for Proposals uit. Hier kwamen veel reacties op en deze moesten allemaal beoordeeld worden. Uiteindelijk bleven er maar een paar organisaties over die konden voldoen aan de voorwaarden die wij vanuit de Achmea Foundation stellen. Dit was niet alleen erg tijdrovend, maar ook moesten we veel organisaties teleurstellen. De nieuwe manier van werken bevalt prima. Om die reden gaat de Call for Proposals voortaan via de Agile manier van werken.