Zo werkt Achmea Foundation

Doelstelling van de Achmea Foundation: Duurzame impact op de sociaal-economische situatie van de meest kwetsbare mensen in Nederland en in ontwikkelingslanden.

Deze doelstelling gaan we bereiken door in te zetten op vier strategische doelen van de foundation. Deze vier strategische doelen zijn omgezet in vier impactvolle programma’s.

Achmea Foundation Impact Fund

De Achmea Foundation investeert door donaties, leningen en/of het beschikbaar stellen van kennis en expertise in projecten waarbij voortgebouwd wordt op de eigen kracht en zelfredzaamheid van de lokale bevolking. Hier willen we een nichemarkt bereiken door te investeren in innovatieve projecten (durfkapitaal) op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en finance, met daarbinnen een accent op duurzaamheid en technologie. Thema’s die ook binnen Achmea als organisatie een belangrijke rol spelen. We richten ons hierbij vooral op Afrika. In 2020 hebben 7 organisaties een donatie of lening van ons ontvangen.

Expert Volunteer Assignments

Benutten van expertise Achmeamedewerkers

De Achmea Foundation investeert ook in initiatieven door kennis en expertise beschikbaar te stellen aan maatschappelijke organisaties. Door het delen van kennis willen we duurzaam bijdragen aan impactvolle initiatieven. Hierdoor kunnen organisaties meer of sneller impact realiseren en creëren we mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers van Achmea.

Deze assignments kunnen in alle werelddelen plaatsvinden, evenals bij onze partner-organisaties in Nederland. Door COVID-19 hebben we afgelopen jaar helaas geen fysieke assignments uit kunnen voeren. De Expert Volunteer Assignments vonden remote plaats. Gelukkig hebben we hiermee ook veel organisaties kunnen helpen en bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van medewerkers van Achmea.

ImpactPlus Incubator

ImpactPlus is een initiatief van de Achmea Foundation voor sociaal ondernemers in de zorg- en welzijnssector. Met een intensief groeiprogramma helpen wij innovatieve scale-ups met de professionalisering van hun onderneming en het vergroten van hun maatschappelijke impact. In 2020 was het thema ‘Ongekend talent: van vangnet naar springplank’. Acht ondernemers werden geselecteerd voor het programma: The Chairmen At Work, ImPOWER, Model for Models, Oefenen.nl, Onbeperkt aan de Slag, Spectrum, WeDoWe en Welkom.

Op de vraag hoe waarschijnlijk het is dat de deelnemende ondernemers van editie ImpactPlus 2020 het groeiprogramma zouden aanraden aan een andere sociale onderneming, gaven zij een score van 9,6 (op een schaal van 0 tot 10).

Het programma was zo samengesteld dat alle deelnemende ondernemers relevante inzichten en verbeterpunten voor de groei van hun onderneming opdeden. Vanwege COVID-19 was het programma dit jaar volledig digitaal, wat heeft geleid tot het gebruik van videocontent, creatieve multimedia, een livestream en online event. Uiteindelijk hebben 445 geïnteresseerden vanuit huis meegedaan met het online ImpactPlus Event.

Achmea Voor Elkaar

Achmea Voor Elkaar is het online platform waar medewerkers van Achmea maatschappelijke initiatieven kunnen starten of steunen om Nederland een stukje gezonder, veiliger of toekomstbestendiger te maken. Er zijn in 2020 vier crowdfunding acties geweest: voor De Voedselbank, voor Stichting Uitgestelde Kinderfeestjes, voor Stichting Wielewaal en voor de aanschaf van een speel- en kleurpakket voor thuis. Deze laatste actie werd mede mogelijk gemaakt door schoolartikelleverancier Rolf. Door de verdubbeling van de Achmea Foundation is er bijna € 50.000,00 bij deze goede doelen terecht gekomen.