Strategie

Achmea Founda­tion

De Achmea Foundation draagt bij aan de strategie van Achmea: samen werken aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving.

Met de Achmea Foundation willen we, net als Achmea, bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. We willen herkend en erkend worden als foundation die waarde creëert voor de samenleving. We geven medewerkers van Achmea de kans om talenten en vakmanschap te ontwikkelen door te participeren in activiteiten die door de foundation en haar partners worden uitgevoerd. De Achmea Foundation draagt hiermee actief bij aan de strategie van Achmea. Ook voelen medewerkers van Achmea zich hierdoor verbonden met de foundation.

Achmea Foundation Impact Fund

Achmea Foundation investeert middels donaties, leningen en/of het beschikbaar stellen van kennis en expertise in projecten waarbij voortgebouwd wordt op de eigen kracht en zelfredzaamheid van de lokale bevolking. Hier willen we een nichemarkt bereiken door te investeren in innovatieve projecten (durfkapitaal) op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en finance, met daarbinnen een accent op duurzaamheid en technologie. Thema’s die ook binnen Achmea als organisatie een belangrijke rol spelen. We richten ons hierbij vooral op Afrika.

Expert Volunteer Assignments

Achmea Foundation investeert ook in initiatieven door kennis en expertise beschikbaar te stellen aan maatschappelijke organisaties. Door het delen van kennis willen we duurzaam bijdragen aan impactvolle initiatieven. Hierdoor kunnen organisaties meer of sneller impact realiseren en creëren we mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Deze assignments kunnen in alle werelddelen, maar ook bij onze partner organisaties in Nederland, plaatsvinden.

ImpactPlus Incubator

ImpactPlus is een initiatief van Achmea Foundation voor sociaal ondernemers in de zorg- en welzijnssector. Met een intensief groeiprogramma helpen wij innovatieve scale-ups met de professionalisering van hun onderneming en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Achmea Voor Elkaar

Voor Elkaar is het platform van Achmea waar medewerkers maatschappelijke initiatieven kunnen starten of steunen om Nederland een stukje gezonder, veiliger of toekomstbestendiger te maken.

Hoofddoel van de Achmea Foundation blijft ook komende jaren de sociaal-economische positie van kwetsbare mensen versterken. Zowel in Nederland als daarbuiten, met een focus op Afrika.

In juli 2020 is de strategie van de Achmea Foundation door het Bestuur geëvalueerd. Hieruit is naar voren gekomen dat het hoofddoel van de Achmea Foundation de komende jaren gelijk blijft, namelijk de sociale en economische situatie van kwetsbare mensen versterken. Ook komende jaren blijven wij aansluiten op de strategie van Achmea. De focus blijft liggen op risicovolle initiatieven in Afrika. Duurzaamheid en Technologie zijn thema’s die door het Bestuur zijn toegevoegd aan de strategie voor de komende vijf jaar.

• De Achmea Foundation draagt bij aan het Klant Perspectief (we willen maatschappelijk van waarde zijn), Maatschappelijk Perspectief (we willen waarde creëren voor de samenleving), Medewerker Perspectief (we helpen Achmea medewerkers met de ontwikkeling van hun talent en vakmanschap) en Partner Perspectief (we zoeken samenwerking op met andere foundations) van de Achmea strategiekaart. Komende jaren wordt vooral de verbinding met de maatschappij versterkt door het vergroten van de inzet van Achmea-medewerkers. Inzet van medewerkers vormt een belangrijk onderdeel van het TOP-programma van Achmea (Talent, Ontwikkelen, Presteren).
  • De Achmea Foundation draagt bij aan de volgende Sustainable Development Goals (SDG’s): Geen armoede (SDG 2), Eerlijk werk en economische groei (SDG 8). Komende jaren gaat de foundation ook bijdragen aan de SDG’s van Achmea: Goede gezondheid en welzijn (SDG 3), Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11) en Klimaatactie (SDG 13). De Achmea Foundation legt hierbinnen het accent op duurzaamheid en technologie.
  • De Achmea Foundation wil komende jaren meer herkend en erkend worden als een foundation die waarde creëert voor de samenleving. Hiervoor zullen we meer gebruik gaan maken van social media en bestaande interne communicatiekanalen. Tevens zullen we actiever participeren in gerelateerde netwerken, waaronder The International Cooperative and Mutual Insurance Federation (ICMIF)*.
  • De Achmea Foundation wil de verbinding met moederbedrijf Achmea intensiveren onder andere door meer inzet van expertise van Achmea-medewerkers.
  • De Achmea Foundation houdt zich vast aan de filosofie van de coöperatie. Een coöperatie gebaseerd op solidariteit en het delen van risico’s. Alle leden dragen bij aan het succes van de coöperatie. Door het bundelen van kracht binnen een coöperatie kan sociaal-economische vooruitgang worden bereikt voor alle leden.

*The International Cooperative and Mutual Insurance Federation (ICMIF), is het wereldwijde representatieve orgaan van de coöperatieve en onderlinge verzekeringssector. Het biedt diensten en activiteiten en levert blijvende waarde aan haar leden. Achmea is hierbij aangesloten.