Impact

Van impact measurement naar impact management

Het creëren van impact is voor de Achmea Foundation altijd het vertrekpunt. De doelgroep wordt centraal gesteld én we selecteren bewust innovaties die een hoge impact hebben. Daarbij ontstaat er ruimte om ook het lange-termijn-perspectief mee te wegen.

Door gericht te investeren in maatschappelijke projecten van partners kunnen we belangrijke economische en sociale rendementen behalen. Het meten van impact speelt daarbij een belangrijke rol. De Achmea Foundation gebruikt impactmetingen om het maatschappelijk rendement te voorspellen en vervolgens ook te monitoren.

Het selecteren van projecten met grote impact

Ieder jaar zet de Achmea Foundation een call for proposals uit. Bij de selectie van initiatieven beoordelen we de inzendingen op een aantal basisvoorwaarden. Zoals aansluiting bij de behoefte van de doelgroep, de financiële levensvatbaarheid van het idee en de haalbaarheid van de organisatie en technologie. Daarnaast toetsen we de voorstellen op verwachte impact en innovatiekracht. Bij voorkeur gaan impact en innovatiekracht hand in hand. Soms moet een project zich nog bewijzen en kan een pilot helpen om de eerste resultaten en relevante omgevingsfactoren in kaart te brengen.

Als de eerste resultaten veelbelovend zijn, kan er verdere opschaling plaatsvinden. Door niet alleen te kijken naar de impact van de pilot, maar ook de lange-termijn-perspectief mee te wegen, kunnen juist de innovatieve projecten een kans krijgen via het Achmea Foundation Impact Fund. Er vindt ook altijd een persoonlijk gesprek plaats met de initiatiefnemers. Daarnaast heeft de Achmea Foundation gedurende het selectieproces twee projectaanvragen bezocht in Afrika, om zo een overwogen besluit te kunnen nemen. De Foundation heeft de Call 2019 geëvalueerd en een aantal verbeteringen aangebracht ten behoeve van de Call 2020. Zo is er een onderscheid aangebracht in type innovatie (gaat het om de ontwikkeling van een product of is het opschaling?) en is het aanvraagformulier vereenvoudigd.

Monitoring en evaluatie

De Achmea Foundation heeft als doel om ‘een betrokken donateur’ te zijn. Met alle kennis en expertise die het netwerk van de Achmea Foundation ter beschikking heeft, kunnen we met positief kritische feedback extra waarde toevoegen voor onze projectpartners. Dit jaar hebben we onze monitoring en evaluatie versterkt door ook een externe partij (Gupta Strategists) een viertal projecten te laten doorlichten. Daarbij is vooral ingezoomd op de zogenaamde ‘must wins’: welke factoren zijn essentieel om het project tot een goed einde te brengen? In gesprek met de partner kunnen zo tussentijds aanpassingen in het project plaatsvinden.   Bij alle project meten we resultaten en monitoren we de voortgang op SMART-doelstellingen. Uitgangspunt van monitoring en evaluatie is het creëren van impact en leren van de nieuwe inzichten. In de tussentijdse evaluaties staat dus niet het projectplan, maar de actuele data en de geleerde lessen centraal. Deze inzichten zijn dan ook uitgangspunt voor de vervolgfasen van het project.

SROI en DROI

De Social Return On Investment (SROI) stelt het maatschappelijke rendement centraal. We kijken dus niet alleen naar het economische rendement, maar juist naar wat het effect is voor de doelgroep. De SROI reflecteert een financiële waarde van de gemeten sociale effecten en resultaten.

De Achmea Foundation ondersteunt initiatieven met financiële bijdragen en Non Financial Support (NFS) zoals expertise en toegang tot ons netwerk. Iedere bijdrage is daarin feitelijk een investering die een zekere waarde vertegenwoordigt. De effecten van deze investeringen kun je vertalen naar relevante uitkomsten. Het doel is om voor iedere geïnvesteerde euro een zo groot mogelijke impact te realiseren. Met onze SROI-methodiek proberen we meetbaar te maken wat het rendement is van het Impact Fund. Voor projecten die gericht zijn op de versterking van de gezondheid van mensen is de SROI-methodiek niet geschikt en drukken we – waar dit mogelijk is – de verwachte impact uit in een Daly Return On Investment (DROI), het verwachte aantal gewonnen levensjaren.

Het aantal projecten waar we de DROI voor kunnen berekenen is nog beperkt, omdat de Achmea Foundation met name investeert in projecten die tijdens de looptijd slechts een kleine impact genereren maar na een testfase opgeschaald kunnen worden tot een grote gezondheidsimpact. De exacte impact van een project is daarom vooraf niet altijd te definiëren.

Niet elk project en elk maatschappelijk effect is kwantitatief uit te drukken. Daarom maken we naast SROI en DROI berekeningen ook altijd kwalitatieve analyses van de voortgang en resultaten van een project. De afgelopen jaren rapporteerden we de SROI van ons projectportfolio. In 2019 is echter gebleken dat deze maatstaf voor steeds minder lopende projecten een toereikend beeld geeft. Enerzijds omdat het innovatieve karakter van de initiatieven stijgt t, waardoor er meer aannames nodig zijn in de berekening wat leidt tot minder betrouwbare uitkomsten. Anderzijds omdat ons portfolio in verhouding steeds meer zorgprojecten omvat, waarvoor een SROI berekening over de gehele portfolio niet meer relevant is.

Vrijwilligersbeleid

De Foundation werkt niet direct met vrijwilligers en heeft hierop geen beleid geformuleerd. Vrijwilligers kunnen uiteraard wel deel uitmaken van het door de Foundation gefinancierde project. Via het medewerkersplatform Voor Elkaar worden Achmea medewerkers bovendien gestimuleerd zich maatschappelijk in te zetten.