Ernst Hirsch Ballin

Voorzitter Achmea Foundation

Voorzitter

Ieder jaar stelt Achmea 0,5 procent van haar nettowinst beschikbaar aan de Achmea Foundation. Met dit geld ondersteunt de foundation innovatieve activiteiten die bijdragen aan een inclusieve maatschappij. Ook in 2019 hebben we weer prachtige projecten gerealiseerd, voortgang geboekt op bestaande programma’s en nieuwe initiatieven opgestart. In dit verslag maken wij u graag deelgenoot van onze ervaringen. Onze foundation richt zich met twee derde deel van haar middelen op innovatieve initiatieven in Afrika, op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en financiële dienstverlening. Het goed monitoren van het verloop van initiatieven is belangrijk: zo kunnen tussentijds ambities en aanpak worden bijgesteld zodat de kans van slagen wordt vergroot. Dit jaar hebben wij onze monitoring en evaluatie versterkt met inzet van externe deskundigen, om het lerend vermogen van zowel de partners als van onszelf te vergroten. Ook hebben we een initiatief van Eucord in Mali succesvol kunnen afronden. Boeren zagen hun inkomen stijgen en hebben toegang gekregen tot krediet bij banken, doordat hun oogst – die nu opgeslagen kan worden – als onderpand wordt geaccepteerd. Tegelijkertijd zijn de betrokken boerenfamilies aantoonbaar gezonder gaan eten. In Nederland hebben wij samen met BeBright en Zilveren Kruis zes sociaal ondernemers de kans gegeven hun ondernemerscapaciteiten te versterken. Zij richten zich allen op het verminderen van eenzaamheid in Nederland. Veel Achmea medewerkers steunen het werk en de doelstelling van de Achmea Foundation. Dat doen zij via betrokkenheid bij de initiatieven of bij de uitvoering van de bureau-activiteiten. Ook stijgt het aantal medewerkers dat voor een assignment een korte periode naar het buitenland gaat. Deze mogelijkheid is opgenomen in het opleidingscurriculum van Achmea. Bovendien is dit jaar succesvol gestart met het introduceren van het platform Voor Elkaar: zo worden medewerkers gestimuleerd zich in te zetten voor vrijwilligerswerk. Dit jaar bieden wij ons jaarverslag voor het eerst alleen aan als een digitaal magazine. Wij wensen u veel genoegen en inspiratie bij het lezen hiervan!