Het jaar 2021 in vogelvlucht

De Achmea Foundation wil een samenleving waar iedereen aan mee kan doen. Door de COVID-19 pandemie kwam duidelijk naar voren hoe ongelijk de toegang tot gezondheidszorg en in het bijzonder de toegang tot medicatie in de wereld verdeeld is. En hoe belangrijk het is voor iedereen dat deze ongelijke toegang vermindert.

De toegang tot medicatie is ongelijk verdeeld in de wereld.

De Achmea Foundation is er trots op dat Achmea het investment statement van de Access to Medicine Foundation actief steunt: de farmaceutische industrie wordt opgeroepen meer te doen voor mensen in lage- en middeninkomenslanden en de toegankelijkheid van de ontwikkelde vaccins van die landen te vergroten. De Achmea Foundation investeerde al eerder in het toegankelijk maken van Hepatitis C behandeling in Kameroen. In 2021 is een initiatief van PharmAccess geselecteerd dat zich richt op het toegankelijk maken van goede gezondheidsinformatie in Nigeria en Tanzania. Hiermee dragen we bij aan het verkleinen van de ongelijke toegang.

Ook de toegang tot de economische markt is ongelijk verdeeld. Eucord richt zich op het vergroten van die toegankelijkheid en voedselzekerheid voor kleine boeren, ook in Ethiopië. De foundation ondersteunde in 2021 een initiatief gericht op het verbeteren van de economische keten van peulvruchten productie. Net als in 2020 hebben we dit jaar zelf partners benaderd met de vraag of zij zelf innovatieve initiatieven hebben dan wel kennen, die passen bij de Achmea Foundation. Aan onze partners vragen we inmiddels bij het uitwerken van aanvragen ook een uitgebreide stakeholdersanalyse. Inzicht daarin maakt het beter mogelijk de haalbaarheid van een initiatief in te schatten.

We hebben voor het eerst dit jaar - los van de Call for Proposals - contact gezocht met alle partners waar de foundation mee werkt of in het verleden mee heeft gewerkt, om na te gaan of er behoefte bestaat aan de inzet van deskundigheid van Achmea. Deze actieve benadering werd zeer gewaardeerd en leidde tot interessante adviesvragen voor medewerkers van Achmea. Achmea heeft in 2021 scherper gedefinieerd waarvoor de organisatie staat: Duurzaam Samen Leven, een inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet en plezierig en gezond met en naast elkaar leeft. Op een manier die langdurig kan voortbestaan. Dit maakt dat de samenwerking van de Foundation met het bedrijf Achmea nog meer focus krijgt en sterker wordt, een duidelijke ambitie in ons strategieplan 2021-2025. Een mooie praktische uitwerking hiervan is dat we het platform ‘Voor Elkaar’ meer hebben toegespitst op ‘Duurzaam Samen Leven van Achmea’. Daarmee geven we duidelijk richting aan medewerkers van Achmea over het type vrijwilligerswerk dat wordt gestimuleerd. De samenwerking tussen de foundation en Achmea die is ontstaan bij het programma ImpactPlus is een ander mooi voorbeeld. Een al bestaand groeiprogramma van Centraal Beheer Achmea gaat worden ingezet ten behoeve van sociaal ondernemerschap op het domein Duurzaam en Gezond Wonen. In juni 2022 wordt een Dragon's Den georganiseerd waarin een select groepje sociaal ondernemers een pitch mogen geven over hun bedrijf.