Impact meten

Het creëren van impact is voor de Achmea Foundation altijd het vertrekpunt

De doelgroep wordt centraal gesteld én we selecteren bewust innovaties die een hoge impact hebben. Daarbij is er ruimte om ook het lange-termijn-perspectief mee te wegen. Door gericht te investeren in maatschappelijke projecten van partners kunnen we belangrijke economische en sociale rendementen behalen. Het meten van impact speelt daarbij een belangrijke rol. De Achmea Foundation gebruikt impactmetingen om het maatschappelijk rendement te voorspellen en vervolgens ook te monitoren.

De Achmea Foundation monitort alle projecten waar zij een donatie of lening aan hebben gegeven

De Achmea Foundation heeft als doel om ‘een betrokken donateur’ te zijn. “We willen een betrokken corporate foundation zijn”, aldus Agnes van Daal, programmamanager bij Achmea Foundation. “Wij kunnen binnen Achmea gebruik maken van een groot netwerk van kennis en expertise. Hierdoor kunnen we met positief kritische feedback waarde toevoegen voor onze projectpartners. Monitoring van projecten doen wij door regelmatig contact met de projectorganisaties te hebben. Tevens worden er projectevaluaties uitgevoerd. Dit vinden wij belangrijk omdat we graag willen dat projecten duurzaam zijn en blijven. Omdat we graag zelf ook willen blijven leren en ontwikkelen hebben we voor het Medicine Supply Chain project van PharmAccess samen met Gupta Strategists een evaluatie uitgevoerd. In de volgende alinea staat als voorbeeld een samenvatting van de eindevaluatie die wij bij het Medicine Supply Chain project van PharmAccess hebben laten uitvoeren.

Achmea Foundation Impact Fund

Positieve eindevaluatie van Medicine Supply Chain project (MED4All) dat in Ghana door PharmAccess is uitgevoerd

In Ghana hebben veel inwoners geen toegang tot kwalitatief goede en betaalbare medicatie. Er zijn ontoereikende voorraden in zorgfaciliteiten, patiënten kunnen de kosten van medicatie niet betalen en 30% van de medicatie in Ghana is beneden kwaliteitsstandaard, of zelfs nep. Het Med4ALL project van PharmAccess heeft daar verandering in gebracht.

Het doel van Med4All is om alle Ghanese inwoners toegang te verlenen tot kwalitatief goede medicatie wanneer zij dat nodig hebben

PharmAccess heeft een platform, Med4All, opgericht om Ghanese inwoners te voorzien in kwalitatief goede en beter betaalbare medicatie. Med4All is een digitaal supplychain platform, waarmee ze voorraadbeheer verbeteren, collectieve inkoop opzetten en kwaliteitscontroles uitvoeren. Via een zichzelf financierend business model kan Med4All hiermee de toegang tot essentiële medicatie en de betaalbaarheid en kwaliteit van essentiële medicatie in Ghana verbeteren.

Het digitale platform is ontwikkeld en getest en werkt conform plan

Inmiddels zijn 60 zorgfaciliteiten gecontracteerd en aangesloten op het platform. Med4All heeft een prijsverlaging van 30% onderhandeld voor medicijnen die via het platform worden ingekocht. Deze prijzen zijn lager dan de vergoeding die de nationale verzekeraar (NHIS) uitkeert, waardoor out-of-pocket payments door patiënten niet meer nodig zijn. Er is per medicijn een kwaliteitsstandaard geïntroduceerd op het platform. Met behulp van een scanapparaat kunnen medicijnen op aanwezigheid van werkzame bestanddelen worden gecontroleerd. Hierdoor wordt voorkomen dat nep medicijnen bij patiënten terecht komen. Voor de ontwikkeling van het inkoopplatform voor medicatie is door de Achmea Foundation een donatie verstrekt. Dit is positief afgerond. Het volledige project loopt nog door tot in 2023.

Vrijwilligersbeleid

De Achmea Foundation werkt niet direct met vrijwilligers en heeft hierop geen beleid geformuleerd. Vrijwilligers kunnen uiteraard wel deel uitmaken van een door de foundation gefinancierde project. Via het platform Voor Elkaar worden Achmea-medewerkers bovendien gestimuleerd zich maatschappelijk in te zetten.