Organisatie Achmea Foundation

Communicatie Achmea Foundation

De communicatiedoelen van de foundation zijn, ten opzichte van voorgaande jaren, niet veranderd: de bekendheid van de Achmea Foundation onder Achmea-medewerkers te vergroten en de bereidheid om bij te dragen aan activiteiten van de Achmea Foundation te verhogen. Daarnaast is in 2021 meer extern gecommuniceerd, met name via LinkedIn, met als doel de bekendheid van de foundation onder het algemeen publiek en potentiële partners te vergroten.

Communicatie richting medewerkers van Achmea

Na de migratie van het Achmeanet (intranet van Achmea) naar SharePoint Online in 2020, was het in 2021 de beurt aan de Achmea Foundation om hun content over te zetten naar het vernieuwde Achmeanet. In het 1e kwartaal van 2021 is dan ook hard gewerkt om relevante content van de foundation beschikbaar te maken via SharePoint Online. Aanvullend op informatie en nieuws over de Achmea Foundation op Achmeanet, is in het 1e kwartaal van 2021 ook een community gestart op het platform Yammer voor medewerkers van Achmea. Met de inzet van verschillende (interne) communicatiemiddelen is gewerkt aan het vergroten van de bekendheid van de Achmea Foundation en haar activiteiten.

Financiële positie

In 2021 is er sprake van een positief resultaat namelijk € 1.528.000 (2020: € 1.755.000) als gevolg van de bijdrage van Achmea B.V. en per saldo lagere bestedingen aan initiatieven. In totaal zijn er in 2021 aan 5 initiatieven voor in totaal € 724.000 toegezegd (2020: 5 initiatieven voor in totaal € 1.773.000) en zijn in 2021 er 2 nieuwe leningen uitgegeven voor een totaalbedrag van € 750.000 (2020: € 880.000).

De Achmea Foundation heeft haar werkzaamheden moeten aanpassen vanwege Covid-19. De uitbraak van de pandemie aan het begin van het jaar 2020 heeft voor de vele initiatieven die de Achmea Foundation ondersteunt, gevolgen gehad. De financiële impact van Covid-19 op de Achmea Foundation is ook in 2021 beperkt in omvang, zowel op de baten uit beleggingen als op de bijdragen van Achmea B.V.

Vermogensbeheer

Uitgangspunt voor het vermogensbeheer is een maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid met een defensief risicoprofiel. Het beschikbare vermogen belegt de Foundation op een impactvolle wijze. Hierbij worden bedrijven uitgesloten die handelen in strijd met de maatschappelijke rol van Achmea en de Achmea Foundation (zoals de tabaks- en kolenindustrie). In 2015 is besloten om een stap verder te gaan. Sindsdien bestaat de beleggingsportefeuille uitsluitend uit ondernemingen die zich verenigen met onze doelstellingen. Verder maken we een selectie van indicatoren die meten wat de positieve impact is van een belegging op mens en maatschappij. Hierbij houden we rekening met de achtergrond en beleggingsdoelstellingen van de Achmea Foundation. Met deze indicatoren worden bedrijven geselecteerd waarin wordt belegd die, ten opzichte van hun directe concurrenten, een positieve bijdrage leveren. Dit beleid is ook in 2021 van toepassing voor de Foundation. In de strategische asset­allocatie wordt tussen de 48% en 64% belegd in staats- en staats gerelateerde beleggingen en maximaal 32% mag belegd zijn in aandelen ontwikkelde landen en vastgoed. Tot slot is er een positie van 20% in microkredietleningen. Er wordt niet belegd in warrants, opties en futures. Derivatenposities zijn alleen toegestaan om het valutarisico dat voortkomt uit beleggingen in vastrentende­ en zakelijke waarden af te dekken. Deze allocatie wordt door Van Lanschot als een defensief profiel aangemerkt. Hiermee ondersteunen we het werk van de foundation vanuit de beleggingsportefeuille niet alleen financieel maar ook inhoudelijk.

Risico’s en onzekerheden

Het risicoprofiel is de uiteenzetting van de belangrijkste strategische, operationele, financiële, weten regelgeving- en rapportagerisico’s waaraan de Achmea Foundation blootstaat.

Het strategisch risico is gerelateerd aan de doelstellingen van de Foundation. Het risico betreft het niet duurzaam kunnen bijdragen aan het verbeteren van de leefsituatie van mensen in een sociaaleconomische achterstandspositie. Het behalen van deze doelstelling is op lange termijn afhankelijk van de bijdrage en daarmee het resultaat van Achmea, en het realiseren van projecten waaraan de Foundation een bijdrage levert. Gezien de aard van de werkzaamheden van de Achmea Foundation beschouwt zij dit risico als beperkt aangezien de solvabiliteitspositie per eind 2021 als voldoende wordt geacht voor de komende jaren.

Begroting

Het Bestuur van de Foundation heeft de ambitie om in 2022 € 2.712.000 te besteden aan doelstellingen. De besteding is conform het beleid om de bijdrage van Achmea in het opvolgende jaar te besteden (de bijdrage o.b.v. het resultaat 2020 wordt in 2021 ontvangen en in 2022 besteed door toezeggingen en het uitgeven van leningen). De bijdrage van Achmea o.b.v. het resultaat 2020 is € 3,2 miljoen.

Het Bestuur en bureau van de Achmea Foundation

De Achmea Foundation is een onafhankelijke stichting die wordt gefinancierd door Achmea. Het Bestuur, bestaande uit zeven leden van wie één adviserend lid, wordt ondersteund door een operationeel bureau met een directeur die verantwoording aflegt aan het Bestuur. De medewerkers van het bureau zijn in dienst bij Achmea.

Het Bestuur voelt zich verwant met de kernwaarden, principes, normen en aanbevelingen zoals die zijn opgenomen in de Governance Code, ontwikkeld door De Samenwerkende brancheorganisaties Filantropie (SFB) ten behoeve van Vermogensfondsen.