Strategie

Achmea Founda­tion

De Achmea Foundation draagt bij aan Duurzaam Samen Leven

Met de Achmea Foundation willen we duurzame waarde creëren voor de samenleving. Hiermee sluiten we aan bij Achmea die vanuit haar visie Duurzaam Samen Leven maximale waarde wil creëren voor klanten, medewerkers, het bedrijf en de samenleving. We geven medewerkers van Achmea de kans om talenten en vakmanschap te ontwikkelen door te deel te nemen aan activiteiten die door de foundation en haar partners worden uitgevoerd. Hierdoor voelen medewerkers van Achmea zich verbonden met de foundation en draagt de Achmea Foundation actief bij aan de doelstelling van Achmea.

Achmea Foundation Impact Fund

Achmea Foundation investeert middels donaties, leningen en het beschikbaar stellen van kennis en expertise in projecten waarbij voortgebouwd wordt op de eigen kracht en zelfredzaamheid van de lokale bevolking. Hier willen we een nichemarkt bereiken door te investeren in innovatieve projecten (durfkapitaal) op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en finance. Thema’s die ook binnen Achmea een belangrijke rol spelen. Hierin zijn we onderscheidend ten opzichte van andere foundations. We richten ons hierbij op de sub-sahara landen van Afrika.

Expert Volunteer Assignments

Achmea Foundation investeert in initiatieven door kennis en expertise beschikbaar te stellen aan maatschappelijke organisaties. Door het delen van kennis willen we duurzaam bijdragen aan impactvolle initiatieven. Hierdoor kunnen de geholpen organisaties meer of sneller impact realiseren en creëren we mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers van Achmea. Deze assignments kunnen in alle werelddelen plaatsvinden, maar ook bij onze partner organisaties in Nederland. Afgelopen jaren hebben veel van de assignments online plaatsgevonden.

ImpactPlus Incubator

ImpactPlus is een initiatief van de Achmea Foundation voor sociaal ondernemers. Met een intensief groeiprogramma helpen wij innovatieve scale-ups met de professionalisering van hun onderneming en het vergroten van hun maatschappelijke impact. We sluiten hierbij aan op de grote, maatschappelijke vraagstukken die Achmea wil oplossen in de 4 domeinen: Gezondheid Dichterbij, Slimme Mobiliteit, Onbezorgd Wonen & Werken en Inkomen voor Nu, Straks en Later.

Achmea Voor Elkaar

Voor Elkaar is het platform van de Achmea Foundation waar medewerkers van Achmea maatschappelijke initiatieven kunnen starten of steunen om Nederland een stukje gezonder, veiliger en toekomstbestendiger te maken. Ook met dit platform sluiten we aan op de maatschappelijke vraagstukken van Achmea.

Hoofddoel van de Achmea Foundation blijft ook komende jaren de sociaal-economische positie van kwetsbare mensen versterken. Zowel in Nederland als daarbuiten, met een focus op Afrika.

Komende jaren blijven wij aansluiten op Duurzaam Samen Leven van Achmea. Dat doen we middels:

• De Achmea Foundation draagt bij aan het Klant Perspectief (we willen maatschappelijk van waarde zijn), Maatschappelijk Perspectief (we willen waarde creëren voor de samenleving), Medewerker Perspectief (we helpen Achmea medewerkers met de ontwikkeling van hun talent en vakmanschap) en Partner Perspectief (we zoeken samenwerking op met andere foundations) van de Achmea strategiekaart. Komende jaren wordt vooral de verbinding met de maatschappij versterkt door het vergroten van de inzet van Achmea-medewerkers. Inzet van medewerkers vormt een belangrijk onderdeel van het TOP-programma van Achmea (Talent, Ontwikkelen, Presteren).
  • De Achmea Foundation draagt bij aan de volgende Sustainable Development Goals (SDG’s): Geen armoede (SDG 2), Eerlijk werk en economische groei (SDG 8). Komende jaren gaat de foundation ook bijdragen aan de SDG’s van Achmea: Goede gezondheid en welzijn (SDG 3), Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11) en Klimaatactie (SDG 13). De Achmea Foundation legt hierbinnen het accent op duurzaamheid en technologie.

• De Achmea Foundation wil komende jaren meer herkend en erkend worden als een foundation die waarde creëert voor de samenleving. Hiervoor zullen we meer gebruik gaan maken van social media en bestaande interne communicatiekanalen. Tevens zullen we actiever participeren in gerelateerde netwerken, waaronder The International Cooperative and Mutual Insurance Federation (ICMIF)*.
  • De Achmea Foundation wil de verbinding met moederbedrijf Achmea intensiveren onder andere door meer inzet van expertise van Achmea-medewerkers.
  • De Achmea Foundation houdt zich vast aan de filosofie van de coöperatie. Een coöperatie gebaseerd op solidariteit en het delen van risico’s. Alle leden dragen bij aan het succes van de coöperatie. Door het bundelen van kracht binnen een coöperatie kan sociaal-economische vooruitgang worden bereikt voor alle leden.