Zo werkt Achmea Foundation

Doelstelling van de Achmea Foundation: Duurzame impact op de sociaal-economische situatie van de meest kwetsbare mensen in Nederland en in ontwikkelingslanden.

Deze doelstelling gaan we bereiken door in te zetten op vier strategische doelen van de foundation. Deze vier strategische doelen zijn omgezet in vier impactvolle programma’s.

Achmea Foundation Impact Fund

De Achmea Foundation investeert door donaties, leningen en/of het beschikbaar stellen van kennis en expertise in projecten waarbij voortgebouwd wordt op de eigen kracht en zelfredzaamheid van de lokale bevolking. Hier willen we een nichemarkt bereiken door te investeren in innovatieve projecten (durfkapitaal) op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en finance. Thema’s die ook binnen Achmea als organisatie een belangrijke rol spelen. We richten ons hierbij op de sub-sahara landen van Afrika.​

Expert Volunteer Assignments

De Achmea Foundation investeert ook in initiatieven door kennis en expertise beschikbaar te stellen aan maatschappelijke organisaties. Door het delen van kennis willen we duurzaam bijdragen aan impactvolle initiatieven. Hierdoor kunnen organisatiesmeer of sneller impact realiseren en creëren we mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers van Achmea. Deze assignments kunnen in alle werelddelen plaatsvinden, evenals bij onze partner-organisaties in Nederland. Door COVID-19 hebben we ook in 2021 helaas geen fysieke assignments uit kunnen voeren. De Expert Volunteer Assignments vonden remote plaats. Gelukkig hebben we hiermee ook veel organisaties kunnen helpen en bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van medewerkers van Achmea.

ImpactPlus Incubator

ImpactPlus is een initiatief van de Achmea Foundation voor sociaal ondernemers. Met een intensief groeiprogramma helpen wij innovatieve scale-ups met de professionalisering van hun onderneming en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Achmea Voor Elkaar

Achmea Voor Elkaar is het online platform waar medewerkers van Achmea maatschappelijke initiatieven kunnen starten of steunen om Nederland een stukje gezonder, veiliger of toekomstbestendiger te maken.

Call for Proposals 2021 is Agile uitgevoerd

Mede door de bijzondere situatie door COVID-19, is in 2021 besloten om de Call for Proposals ten behoeve van initiatieven in Afrika, anders te organiseren. Er zijn proactief organisaties benaderd om te verkennen of zij innovatieve projecten hadden die aansloten bij de strategie van de Achmea Foundation. Dit zijn organisaties waar eerder mee was samengewerkt en waar de Achmea Foundation goede ervaringen mee heeft, maar ook nieuwe organisaties. Naar aanleiding van gesprekken met deze organisaties heeft de selectiecommissie organisaties/projecten geselecteerd die een proposal 2021 mochten indienen. Tijdens deze gesprekken met de organisaties was telkens de directeur en de programmamanager van de Achmea Foundation en één van de commissieleden aanwezig.