Willem van Duin

Voorzitter Achmea Foundation

Voorzitter Bestuur Stichting Achmea Foundation

Jaarverslag 2021

In dit jaarverslag blikken we terug op het jaar 2021. Dit kan uiteraard niet zonder ook aandacht te schenken aan de oorlog in Oekraïne. Dit maakt veel los bij collega’s. Vooral de wens om te helpen, op welke manier dan ook. De Stichting Achmea Foundation (hierna ‘Achmea Foundation’) heeft samen met Achmea diversie acties in gang gezet om vluchtelingen vanuit Oekraïne op te vangen. Tevens heeft er een crowdfunding actie plaatsgevonden. Het geld gaat naar onze collega’s bij Union in Slowakije. Zij leveren via hun zorgverzekeringstak direct hulp met goederen en medicijnen aan ziekenhuizen in Oekraïne. We hebben voor alle acties goed gebruik kunnen maken van het platform Voor Elkaar. De COVID-19 pandemie heeft ook het jaar 2021 overheerst. Veel van de initiatieven in Afrika die wij ondersteunen vanuit ons Impact Fund, kampen met vertraging. De contacten met onze partners verlopen veelal online, wat bezwaarlijk is, omdat de omstandigheden daar zo anders zijn dan in Nederland, waardoor het beoordelen van de voortgang complexer is. Gelukkig hebben onze partners meestal vaste lokale contacten en kan er steeds meer online. We hebben dit jaar besloten om in een drietal nieuwe innovatieve projecten te investeren. Met name het ondersteunen van de ambitieuze startup Goal3 is het noemen waard. Het bedrijf ontwikkelt data gestuurde, gebruikersgerichte technologieën die gezondheidswerkers in Afrika helpen hun werk kwalitatief beter uit te voeren en meer patiënten te bereiken. Het inzetten van deskundigheid vanuit Achmea via ons programma Expert Volunteer Assignments heeft voornamelijk online plaatsgevonden in 2021. Dit als gevolg van de reisbeperkingen naar Afrika door COVID-19. De belangstelling voor deze zogenaamde ’remote assignments’ is zowel onder onze partners als onder medewerkers van Achmea gegroeid. Ook het geven van onlineadvies kan waardevol zijn! Maar niet alles is mogelijk online. Zo konden er nauwelijks maatschappelijke teamuitjes georganiseerd worden via het platform Voor Elkaar. Wel heeft de foundation weer drie crowdfundings mogelijk gemaakt, die geïnitieerd werden door medewerkers van Achmea. Zo zijn trainees van Achmea gaan wandelen om geld op te halen voor de Voedselbank. De opbrengst hebben wij als foundation mogen verdubbelen. Speciale aandacht vraag ik voor het programma ImpactPlus. Het doel van dit programma is sociaal ondernemerschap in Nederland versterken. We hebben besloten om het programma in 2022 samen met Achmea te organiseren. We richten ons op ondernemers die actief zijn om gezond en duurzaam wonen mogelijk te maken. Een mooie manier om onze samenwerking met Achmea te versterken. In september 2021 heb ik het stokje over mogen nemen van Ernst Hirsch Ballin, die 8 jaar op inspirerende wijze ons bestuur heeft voorgezeten. Ernst Hirsch Ballin heeft met grote betrokkenheid invulling gegeven aan het voorzitterschap. Hiervoor zijn wij hem zeer erkentelijk. Daarnaast is ons bestuursteam versterkt met Bianca Tetteroo, de voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea. Zelf ben ik alweer enige jaren als bestuurslid actief betrokken bij de koers van de Achmea Foundation. In mijn rol als voorzitter bouw ik dan ook graag voort op de fundamenten die er zijn gelegd. Willem van Duin, voorzitter Achmea Foundation